اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

شکوهی که کاندیداها از مسجد شکوهی به دست می‌آورند+فیلم و عکس

مسجد شکوهی یا صاحب الزمان (عج) واقع در بلوار کشاورز ساری، با دو گنبد آبی رنگ مقبره‌ای هر ساله کانون تبلیغات کاندیداهای انتخاباتی در شهر ساری بوده و حتی معیاری برای رای‌آوری در انتخابات است.

شکوهی که کاندیداها از مسجد شکوهی به دست می‌آورند+فیلم و عکس

خبرگزاری فارس مازندران؛ فارس پلاس ـ زری طاهری| نمی‌شود انتخابات باشد و در محافل بحث از مسجد شکوهی نباشد، حتی معیار رای‌آوری در انتخابات برای بسیاری از کاندیداها در هر دوره انتخابات به میزان استقبال از آن کاندیداها در مسجد شکوهی ساری ختم می‌شود.

شهر ساری، به عنوان مرکز استان مازندران به مسجد جامع‌اش معروف است، مسجدی قدیمی و بزرگ در مرکز شهر ساری، اما مسجد شکوهی در جنوب شهر ساری علاوه بر قدمت از جایگاه ویژه‌ای میان مردم بالا شهر و پایین شهر به خصوص در زمان انتخابات برخوردار است.

مسجد شکوهی یا مسجد صاحب الزمان (عج)  واقع در بلوار کشاورز ساری، با دو گنبد آبی رنگ مقبره‌ای، که در گذشته تکیه قدیمی بوده است، هر ساله کانون تبلیغات کاندیدهای انتخاباتی شهر ساری است و در روز انتخابات شاهد صف‌های طولانی مردم در حوزه اخذ رأی هستیم.

*نگاهی به تاریخچه ساخت مسجد شکوهی ساری 

جالب است بدانید در منطقه بلوار کشاورز اغلب روستاییان بخش چهاردانگه و دودانگه ساری که مهاجرت داشتند اقامت دارند، این مردم حجم بالایی از جمعیت شهرنشینان شهر ساری را تشکیل می‌دهند، مسجد شکوهی در بین این مردم از جایگاه خوبی برخوردار بوده و شهرت دارد.

عزت‌الله محمودی‌برنتی فرد پا به سن گذشته و متولی مسجد شکوهی ساری‌ است؛ وی در مورد قدمت این مسجد می‌گوید؛ این مسجد بزرگ در سال ۱۳۱۹ با عنوان تکیه ساخته شد، از سال ۱۳۶۰ که فردی به نام حاج حسین شکوهی بزرگ این محله فوت کرد، بخشی از زمین و مال خود را وقف این مسجد کرد، تصویر این واقف را بر روی بخشی از دیوار داخل صحن مسجد می‌توان دید.

از آن پس این تکیه به مسجد شکوهی تغییر نام و حالت داد، گسترش پیدا کرد و مقبره‌هایی زیبا از استان اصفهان برای سر درش سفارش داده شد، مرحوم حسین شکوهی به وصیت خودش بر روی سکوی ورودی این مسجد خاکسپاری شد، به طوری که قبر این واقف بزرگ قابل مشاهده است.

* شکل ظاهری مسجد شکوهی از گذشته تا به امروز

متولی مسجد شکوهی ساری از وجود یک حوض بزرگ آب در محوطه اصلی مسجد خبر داد که بعدها به علت کمبود جا برداشته شد، ورودی این  مسجد از بیرون از طریق دو درب چوبی گنبدی و درب معمولی برای خواهران و برادران تعبیه شده است.

در حال حاضر فضای داخلی و آبدارخانه این مسجد قدیمی به همان صورتی که از گذشته ساخته شده وجود دارد و تنها بازسازی‌هایی صورت گرفته است، این متولی بیست و اندی سال به همراه همسر و فرزندش در حال خدمت در این مسجد است.

آقای محمودی می‌گوید؛ در هر دوره انتخاباتی از ابتدای زمان تبلیغات درب این مسجد را به روی نامزدهای انتخاباتی باز می‌گذاریم، هر کدام پشت تریبون روی سکو جلوی صحن اصلی مسجد حاضر شده و شعارهای انتخاباتی می‌دهند.

* مسجد شکوهی و میزبانی از تبلیغات تا انتخابات 

در هر دوره تعدادی صندوق اخذ رأی به همراه تجهیزات به مسجد شکوهی آورده می‌شود و این مسجد میزبان حجم زیادی از مردم برای رأی دهندگان است، دلیلش هم دارا بودن فضای مناسب، قدمت بالا و شهرت است، بر در و دیوار ورودی مسجد شکوهی تصاویری از نامزدها و تبلیغات می‌چسبانند و در طول زمان تبلیغات این مکان جای سوزن انداختن ندارد.

گفتنی است برای تهیه گزارش، در ساعتی که وارد شدیم نوبت یکی از نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی بود و حجمی از مردم  در فضای داخلی مسجد شکوهی منطقه صاحب الزمان ساری ایستاده بودند و به گفته‌ها و شعارهای تبلیغاتی کاندیدای موردنظر خود گوش فرا می‌دادند.

 

* مسجد شکوهی و ثبت خاطرات تلخ و شیرین کاندیداها

البته از صبح چندین کاندیداها در زمان مخصوص در پشت این تریبون حاضر شده و به صحبت با مردم مشغول بود، و این روال تا آخرین ساعت از مهلت مقرر تبلیغات کاندیدها ادامه خواهد داشت، افراد زیادی در سال‌های گذشته از پشت هم تریبون به بهارستان راه پیدا کرده و چه بسا تعدادی که از این کارناوال جا ماندند‌.

نکته جالب دیگر اینکه ستادهای تبلیغاتی اکثر نامزدهای انتخاباتی چه پایین شهر و چه در بالای شهر ساری در نزدیکی مسجد شکوهی صاحب زمان بوده یا دارای شعبه است، پل عابر پیاده صادقیه که در نزدیکی این مسجد معروف قرار دارد از اثرات شور انتخاباتی بی‌نصیب نمانده و میزبان نصب عکس‌های تبلیغاتی شده است.

در ادامه یکی از بانوان حاضر در محوطه مسجد، می‌گفت: در هر دوره از انتخابات به در هنگام نماز مغرب و عشا برای کسب اطلاعات و اقامه نماز به این مسجد آمده و فرد مورد نظرم را انتخاب می‌کردم، و در روز انتخاب با خانواده با شناسنامه‌ای در دست در مسجد شکوهی رأی خودش را ثبت می‌کند.

به گزارش فارس؛ در یازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی مسجد شکوهی ساری مکانی برای ابراز شور انتخاباتی و ثبت خاطرات تلخ و شیرین است، این مکان پاتوقی برای بحث‌های مربوط به انتخابات است، یا کانونی گرم برای هواداران نامزدهای مختلف شهر ساری، در روز انتخابات هر ساله شاهد صف‌های طولانی رأی دهندگان خواهیم بود.

 

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج/ر/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول